Köpvillkor - Privatpersoner

(Se här för företagskunder.)

Den korta versionen

Våra köpvillkor är tämligen standard. Nedan följer en kort sammanfattning i punktform. För den mer detaljerade texten se här.

  • Vi tillämpar naturligtvis Konsumentköplagen och Distansavtalslagen, så du kan alltid känna dig säker när du handlar hos oss.
  • Priser visas inklusive moms. Du kan byta till exklusive moms längst ned på sidan.
  • Frakt tillkommer med 29kr, eller något mer för andra leveranssätt.
  • Betalning sker i ”kassan”, där du kan välja mellan Klarna, som inkluderar direktbetalning via bank, betalning med kort, faktura och delbetalning, Stripe (kort), Apple Pay och Swish.
  • Beställningar lagda innan kl. 15.00 skickas normalt samma dag (och vi kan ofta skicka beställningar lagda innan kl. 16.00 samma dag). Leveranstid med PostNord är normalt 1-2 dagar.
  • Du har alltid 14 dagar på dig att ångra ditt köp.

 

Den långa versionen

Innehåll


Allmänt

Mobilladdaren.se ägs och drivs av Airlectra AB (nedan kallad Airlectra).

För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Följande villkor är ämnade att ge våra kunder ytterligare information, men naturligtvis följs lagen. För mer information;

Konsumentköplagen: www.kov.se

Distansavtalslagen: www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/

Kunder under 18 år måste ha förmyndares tillstånd för att göra beställningar hos oss.


Priser

Alla priser anges som standard i svenska kronor och är inklusive svensk moms på 25% om inget annat anges.

Beställningar från privatkunder till andra länder än Sverige inom EU kommer också att inkludera 25% moms. Momsen visas även i kronor innan du bekräftar ordern.

Norge: För kunder i Norge dras momsen av i kassan. För att se priser utan svensk moms kan man välja "Visa priser exkl. moms" längst ned på sidan.


Frakt

Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar. Inom Sverige gäller 29kr för frakt med varubrev. Fraktkostnaden visas i kassan innan du slutför din beställning.

Önskas frakt med DHL Servicepoint tillkommer en avgift på 16kr.

Frakt med DHL Paket får endast väljas av företagskunder. Paket levereras direkt till kundens adress. Eventuella straffavgifter som DHL har för leveranser till bostadsadresser kommer att krävas av beställaren.

Fraktkostnad till leveransadresser utanför Sverige tillkommer med 59kr för varubrev och 120kr för paket.. Eventuella tullavgifter betalas av mottagaren.


Kassan

När du klickar på knappen ”Till Kassan” i varukorgen kommer du till vår kassa där beställningen slutförs. Alla uppgifter som lämnas i kassan är krypterade så att inga obehöriga ska kunna ta del av informationen. Vi sparar eller lagrar inte några kreditkortsuppgifter.


Betalning

Vi har flera betalningsalternativ;


Klarna Checkout

Med alternativet Klarna Checkout kan både privatkunder och företagskunder välja ett betalningssätt som bäst passar dem. Betalningen sker genom Klarnas säkra betalningssystem. Genom Klarna kan vi erbjuda

  • Kortbetalningar VISA, Mastercard & AMEX
  • Faktura - 14 dagar
  • Delbetalning 3 - 36 månader
  • Klarna konto - Klarnas samlingsfaktura
  • Direkt bankbetalning via SEB, Handelsbanken, Swedbank, Nordea

Under betalningsprocessen får du som kund knappa in dina uppgifter i Klarna Checkout. Klarna bedömer då vilka betalningssätt som ska erbjudas, vilket kan variera. Klarna Checkout är för närvarande endast tillgängligt för privatkunder i Sverige.


Kortbetalning (Visa, Mastercard eller American Express)

Företagskunder och andra kunder kan välja att betala med kort genom Stripe. Stripe tillhandahåller betalningstjänster för kortbetalningar. Stripe sköter hanteringen av kortuppgifter genom deras säkra system där du tryggt fyller i dina kortuppgifter. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet och genomför betalningen. Vi tar inte del av dina kortuppgifter. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till mobilladdaren.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.


Apple Pay

Apple Pay är en betalningslösning från Apple som fungerar i din iPhone, iPad och Mac-dator. Tekniken utnyttjar Touch ID eller Face ID för att bekräfta en betalning. Läs mer på www.apple.com/se/apple-pay/.


Swish

Swish är en säker mobiltjänst för direkt överföring av pengar med Swish-appen från mobilen. Överföringen sker omgående och är kostnadsfri.

Swish-betalning genomförs inte i webbutiken, utan är en separat betalning från din mobiltelefon. När du betalar med Swish så får du en orderbekräftelse så fort du klickar på knappen ”Jag godkänner ovanstående order” i kassan. Beställningen anses dock inte som fullbordad förrän betalningen har mottagits av oss, och beställningen kommer ej att skickas förrän betalningen har mottagits.


Betalning sker till vårt Swish-nummer: 123 555 84 40. Mottagaren är Airlectra AB. Har din Swish-app möjlighet att skanna QR-koder kan du skanna in Swish-numret här:

Du som köpare ansvarar för att betala rätt belopp, inklusive frakt & moms, och att betalning sker till rätt mottagare.

Observera att det är för närvarande inte möjligt för oss att göra återbetalningar med Swish. Detta innebär att om en återbetalning skulle bli aktuell så kommer vi att behöva överföra pengar till dig på annat sätt en Swish, till exempel överföring till ditt bankkonto.

Mer information om Swish finns på www.getswish.se eller hos din bank.


Företagskunder

För företagskunder, stat & kommun, och andra organisationer gäller köplagen om inget annat nämns här.

Företagskunder kan handla direkt i butiken och betala i kassan med kort, Swish eller med Klarna.

För att be om en offert kan företagskunder följa dessa steg:

  • Surfa runt i butiken och lägg önskade produkter i varukorgen.
  • I varukorgen, klicka på knappen Offertförfrågan.
  • Fyll i formuläret. Som fakturaadress kan antingen en e-postadress anges, eller fysisk adress ifall pappersfaktura önskas.
  • Produkterna som ligger i varukorgen visas i rutan Produkter. 
  • Skicka in formuläret så återkommer vi med offert inom ca 4 timmar.

Ni är också välkomna att kontakta oss på [email protected]. Berätta vilka produkter, kvantiteter, färgalternativ osv. som ni är intresserade av så förbereder vi en offert. Observera att priserna i butiken är inklusive moms, medan offert och faktura kommer på sedvanligt vis vara exklusive moms med separat beräkning av moms. Vi som säljare är registrerade för moms.

Priser visas inkl. moms. Ni kan välja att visa priser exkl. moms genom att trycka på "Visa priser exkl. moms" längst ned på sidan.

En beställning mot offert är inte avslutad eller bindande för någon part förrän offerten har skriftligen accepterats av kunden.

Betalningsvillkor är 30 dagar netto från fakturadatum om inget annat avtalats.

Förutom Varubrev och DHL Servicepoint kan företagskunder även välja DHL Paket som leveranssätt. DHL Paket levereras till leveransadressen och kräver att någon kan ta emot och kvittera paketet. Leverans kan ej ske till boxadresser. 

Reklamationstiden för företagskunder är 1 år.


Personuppgifter

Genom att handla hos Airlectra AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Airlectra AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. 

Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker endast efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

  • Betalleverantör

Vid genomförande av köp delas information med våra betalleverantörer. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Stripe, Swish. 

  • Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med de logistikbolag och fraktbolag som Airlectra samarbetar med. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL Freight (Sweden) AB, PostNord och E-3PL Logistics AB.

Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. Kontakta oss på [email protected].

Rätt till rättelse 

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. Kontakta oss på [email protected].

Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). Kontakta oss på [email protected].

Rätten att klaga på vår hantering av er personuppgifter

Är ni inte nöjd med hur vi hantera era personuppgifter har ni rätt att klaga till Datainspektionen som är tillsynsmyndigheten i Sverige.

Ansvarig för dataskydd

Airlectra AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 

Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Ändringar till köpvillkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


Kontakta oss på [email protected] för eventuella frågor kring personuppgifter.


Leveranstid

Beställningar som görs på vardagar innan kl. 13.00 behandlas normalt samma dag.

Leveranstiden inom Sverige är normalt 1-2 dagar för varor på lager, dvs om en beställning görs innan kl. 13.00 på en måndag så bör du få din beställning på tisdag eller onsdag. Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning på grund av hög orderingång, eller vid förseningar hos posten. Vi kan också ha längre leveranstider under industrisemestern.

Vi gör vårt bästa för att alltid ha varor i lager och uppdatera webbutiken med lagerstatus, men om en vara skulle vara slutsåld så meddelar vi detta till er och ni kan då välja mellan att vänta på varan eller häva köpet utan kostnad.

Om en leverans blir försenad på grund av en försening hos Posten, DHL eller annan speditör så har du rätt att häva köpet utan kostnad. Vi frånsäger sig dock ersättningsansvar till kunden för eventuell skada som förseningen åstadkommit.


Leveranstider kring jul

Både PostNord och DHL har som mål att hålla vanliga leveranstider på 1-2 dagar även inför jul. Till postnummer mellan 820 00 och 989 99 tillkommer ofta ytterligare 1 dag.

Vi räknar därför med att beställningar som läggs innan kl. 15 den 18:e december har mycket goda chanser att hinna fram senast fredag den 21:a. Och även beställningar som läggs fram till kl. 15 den 20:e kan hinna fram till 21:a.


Leveranssätt

Beställningar skickas normalt med Postens Varubrev för leveransadresser inom Sverige. Beställningar på över 2kg skickas som paket med DHL Servicepoint. Kontakta oss på [email protected] för andra alternativ. Om varorna skickas som paket eller rekommenderat brev får försändelsen ett kollinummer som används för att visa var paketet befinner sig i posthanteringen. Du kan spåra paket på Postens eller DHLs hemsida. Ett vanligt brev får tyvärr inte något kollinummer och kan inte spåras. OBS: Vi levererar ej paket till boxadresser. Väljer du ändå att vi ska leverera till boxadress tillkommer en avgift om 75 kr.

Leverans till adresser i Danmark, Finland och Norge sker med PostNord Varubrev för hemleverans, eller PostNord MyPack Collect som skickas till uthämtningsställe närmast leveransadressen.

Det finns även möjlighet att hämta din beställning hos oss i Helsingborg. Tider för hämtning är vardagar kl. 09.00 - 16.00. Eftersom det kan ta lite tid att plocka fram din beställning så ber vi dig att i förväg meddela oss när ni tänker komma.


Ej mottagen vara

Om en sändning ej tas emot eller löses ut så skickas den i retur till oss. Vi debiterar 190 kronor för ej mottagna varor, för att täcka fraktkostnader, mottagning och administration. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du ta emot paketet och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som ej mottaget och debiteras automatiskt. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.


Transportskador

Om en vara skadas under transporten skall skadan anmälas omgående till speditören (Posten, Schenker, DHL eller liknande). Du kontaktar även oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.


Äganderättförbehåll

Alla varor du beställt är Airlectras egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.


Köpgaranti

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något går snett. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar. PriceRunner Köpgaranti gäller för dig som är privatperson och bosatt i Sverige. Garantin innefattar händelser där butiker inte tar sitt ansvar enligt Konsumentköplagen och avhjälper problem som uppstått inom 60 dagar. För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom 60 minuter registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Besök PriceRunner för gratis Köpgaranti. För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till dig som privatperson. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är defekt, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir. Ersättning lämnas endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter. Besök PriceRunner för att ta del av kompletta villkor och regler samt lista på undtantagna kategorier.


Reklamationsvillkor

För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. Vi står för fraktkostnaden för returen.

Vid reklamation var vänlig och kontakta oss på [email protected], och för att förenkla hanteringen av reklamationen uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.


Ångerrätt & Returer

Som privatkonsument har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar. För privatkunder i Sverige står vi dessutom för fraktkostnaden. För att, som privatkonsument, använda ångerrätten skall du kontakta oss på [email protected]. Vi skickar då en retursedel som används för att skicka tillbaka varan utan kostnad. Observera att avdrag från återbetalningssumman kan göras om värdet av varan anses ha minskat, så vi råder kunder att hantera varan varsamt. För kunder utanför Sverige så görs ett avdrag för återfrakten från återbetalningssumman. Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att den varan kommit till returadressen nedan.


Returadressen är

Airlectra AB (mobilladdaren.se)

Vasatorpsvägen 1G

254 57 Helsingborg


Tvister

Vi hoppas att vi kan lösa alla tvister snabbt och i enlighet med era förväntningar. Men ni har även möjlighet att vända er till Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se) samt EU:s onlinesida för tvistlösning (ec.europa.eu/odr).


Övrigt

Vi förbehåller oss rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har vi rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.


Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.

Mobilladdaren.se använder dessa cookies:

Quickbutik

Quickbutik är e-handelsplattformen som mobilladdaren.se använder. En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att man är korrekt inloggad på sitt eget konto. För att det ska gå att logga in och handla på mobilladdaren.se krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.

Google Analytics

Google Analytics är ett verktyg för att samla in data och statistik på hur mobilladdaren.se används. Vi tar inte del av personliga uppgifter genom Google Analytics. Google Analytics är en väletablerad tjänst från Google och som använder cookies för att på en generell nivå förstå hur besökare interagerar med vår webbutik. Informationen i dessa cookies, inklusive din IP-adress, kommer Google tillhanda, lagras och används av Google Analytics på servrar i USA. Om du som internetanvändare specifikt vill undvika att bli spårad av Google tillhandahåller Google själva följande tjänst: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

Zendesk

Mobilladdaren.se använder Zendesk för kundservice och livechatt för våra kunder. Zendesk sätter cookies för att möjliggöra för kundservice att se hur en besökare rör sig på webbplatsen och tillhandahålla support mellan sessioner. Detta innebär att när en besökare exempelvis använder livechatten kan Zendesk komma ihåg denna besökare mellan sessioner genom att lagra de personuppgifter besökaren har angett. Zendesk sätter även cookies för att kunna förbättra sin egen tjänst.

SmartLook

Smartlook är ett analysverktyg som hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med får webbutik. Detta hjälper oss att förbättra utformningen på webbutiken och därmed användarupplevelsen. Inga personuppgifter samlas in med dessa cookies.

Facebook

På mobilladdaren.se finns möjligheten att dela produkter på Facebook. Mobilladdaren.se tar inte del av några personuppgifter genom denna cookie. För att läsa mer besök gärna Facebooks sida om cookies.


Företagsinformation

Webbutiken mobilladdaren.se ägs och drivs av Airlectra AB.


Airlectra AB

Vasatorpsvägen 1

254 57  Helsingborg


Organisationsnummer: 556987-5718

Momsreg.nr/VAT-nr: SE556987571801

Godkänd för F-skatt


www.mobilladdaren.se

[email protected]