Om batterier
Denna artikel handlar om de batterier som finns i mobiltelefoner, läs- och surfplattor och andra vanliga mobila apparater. Titta alltid på din apparats bruksanvisning för instruktioner, skötselråd och specifik data.
Innehåll
- Vad är Litium-jon och litiumbatterier
- Batterier, väder och förvaring
- Batterikapacitet
- Extern laddning - ladda ett batteri med ett annat batteri
- Batterier på flyget
Litium-jon
De allra flesta moderna (upp till 10 år gamla) mobila apparater, såsom telefoner, plattor, kameror osv använder idag Litium-jon (Li-ion,) eller Litium-Polymer (LiPo eller Li-poly) batterier. Det finns skillnader mellan dessa två typer men för denna översikt kan de ses som likvärdiga.
Äldre typer av laddningsbara batterier inkluderar Nickel-Cadmium (NiCd) och Nickel-Metal Hybrid (NiMH). Dessa är vanliga typer av batterier för laddningsbara AA eller AAA batterier (de stavformade batterierna som används i fjärrkontroller osv). NiCd och NiMH batterier används idag inte till mobiltelefoner och liknande, men de nämns här eftersom riktlinjerna för laddning av dessa batterier skiljer sig från riktlinjerna för laddning av Li-ion batterier. Om du sköter din Li-ion batteri som om den vore ett NiCd batteri så kan du försämra dess kapacitet och livslängd.
Li-ion batterier tillverkas i celler. Man kan tänka på en cell som ett AA-batteri (men de är inte nödvändigtvis runda). De flesta telefonerna har en Litium-Ion cell medan större apparater & datorer har flera celler i sina batterier. Den elektriska bilen Tesla Model S har 7104 celler. Medan AA-batterier är på 1.5V så är Li-ion celler på runt 3.7 – 3.8V.
För att bevara ett Li-ion batteris förmåga att laddas fullt så finns det vissa råd att följa:
Töm helst inte batteriet helt
Litium-jon batterier mår bäst av att vara åtminstone lite laddade. Det är bättre att börja ladda om batteriet när det är 20% kvar än när det är 0% kvar i batteriet.
Det är tvärtemot rådet för Nickel-Cadmium och Nickel-Metal Hybrid batterier. De mår bäst av att tömmas helt för att sedan laddas fullt.
Li-ion batterier tar inte skada av av att laddas ofta. Till exempel är det helt OK att ladda ett batteri som har 70% kvar. Den behöver heller inte laddas fullt när den laddas, det är OK att avbryta laddningen. Detta gör Li-ion batterier lämpliga för trådlös laddning (se artikeln om trådlös laddning).
Om batteriet skulle ta slut så är det inte kris, och batteriet blir inte förstört, men det är bra om den kan laddas om igen snart. Skall du ställa undan ett batteri under en längre tid så är det bra om den är laddad. Är den helt tom och inte används på veckor eller månader så är det risk att den inte fungerar längre, eller får starkt nedsatt kapacitet.
Batterier tycker inte om värme eller kyla
Lämna inte batterier i bilen om det blir väldigt varmt eller kallt i bilen. Ladda heller inte batterier under extrema temperaturer. Det är svårt att ge exakta temperaturer, men helst mellan +5°C och 35°C.
Om telefonen har blivit varm, vänta tills den svalnat innan du laddar (och stäng helst av telefonen tills den svalnat). Många telefoner stänger automatiskt av sig själva när temperaturen uppnår 60°C, men helst ska man undvika temperature högre än 40°C.
Litium-batterier är känsliga för temperaturer under ca. +5 grader. De laddas ur fortare (och den återstående laddningen kan plötsligt försvinna), och batteriet kan gradvis börja mista sin förmåga att laddas upp. Så ha inte telefonen in ytterfickan eller i väskan om du är ute i kylan en längre tid. Lämna dem inte i bilen eller på andra ställen där de kan bli nedkylda.
Om telefonen skulle bli kall så låt den sakta värma upp till rumstemperatur (eller åtminstone till 10-15 grader) innan du försöker ladda den. Att ladda ett fruset batteri är bland det sämsta man kan göra om man vill behålla batteriets kapacitet och livslängd. Även om det ser ut som om batteriet laddas normalt så pågår kemiska förändringar i batteriet som gör att batteriet degraderas, och den kan sluta att fungera helt. Många telefoner stänger av sig själva vid låga temperaturer för att skydda både batteriet och andra delar. Har din telefon stängt av sig pga kyla så låt den värma upp igen innan du försöker sätta på den igen.
Förvaring
Litium-batterier mår bäst av att vara laddade nånstans mellan 20% & 80%. Batterier mår inte bra av att vara helt urladdade, och de kan bli obrukbara om de laddas ur helt. När telefonen säger att batteriet är tomt så har den i själva verket lite laddning kvar. Detta är en skyddsreserv som skyddar batteriet från att urladdas helt. Så det är OK att ta slut på batteriet (enligt telefonen) och sedan sätta den på laddning igen, eftersom batteriet alltid har en reserv. Om man däremot tar slut på batteriet och sätter batteriet förvaring så kommer reserven också att försvinna eftersom batterier urladdas sakta över tiden även när de inte används. Det är också därför som nya telefoner levereras med delvis laddade batterier, så att det finns en laddning i batteriet under transport och förvaring. Så ska du inte använda ett batteri på ett tag så se till att den är laddad till runt 40%-60%, förvara i rumstemperatur, och om möjligt ladda den varje 3-4 månader.
Batterier håller inte för evigt
Dessa råd hjälper till att förlänga livet på batterier, men dagens batterier blir sämre med tiden. Kapaciteten kan minska med 20% efter 300 – 1000 laddningar.
Kapacitet
Olika batterier kan lagra olika mängder energi. Denna mängd energi mäts i Amperetimmar (Ah – Ampere hours). Om ett batteri har en kapacitet på 5 Ah så kan den leverera 5A i en timme eller 1A över 5 timmar. Riktigt så fungerar det inte i verkligheten men nästan. Eftersom batterier för mobiltelefoner och liknande är relativt små så använder man måttet milliAmperetimmar (mAh) där 1 Ah = 1000 mAh.
Alternativt kan man ibland se måttet wattimmar (Wh). Detta känns igen från elmätaren som mäter kilowattimmar (kWh) eller tusentals wattimmar.
Ladda ett batteri med en powerbank - Effektivitet
Ett sätt att ladda sin telefon eller surfplatta är att använda en powerbank som kan kopplas till telefonen med en USB kabel. Det fungerar fint. Men man bör uppmärksamma att processen är inte 100% effektivt. Om man har en telefon med ett batteri på 2000mAh och en fulladdad powerbank på 4000mAh så kan man tro att man kan ladda telefonen 2 gånger (från 0% till 100%). Men en del av strömmen i powerbanken går åt i överföringsprocessen. När man laddar ett batteri med ett annat batteri så används en del av strömmen för att driva de elektroniska kretsar som styr och bevakar laddningen både i powerbanken som laddar och den som ska laddas, och en del omvandlas till värme. Vanligtvis ligger denna effektivitet, dvs andelen ström i första batteriet som slutligen hamnar i andra batteriet på 55% - 70%. Så vill du kunna ladda en telefon med ett batteri på 2000mAh 2 gånger så bör du leta efter en powerbank på närmare 6000mAh.
För att se vårt utbud på externa batterier, klicka här eller på bilden nedanför.
Batterier på flyget
Idag finns det mycket som använder batterier som vi vill ha med oss på flyget. Förutom telefoner, surfplattor, kameror och liknande så finns även större saker som hoverboards osv som också använder litium-batterier. Så det är värt att känna till vilka regler som gäller för just din resa.
Här tittar vi på de vanligaste riktlinjerna för litium-jon batterier, som de flesta powebanks innehåller. Dock kan olika flygbolag tillämpa egna regler, så andra regler kan gälla för just din resa.
IATA, en förening som inkluderar över 250 flygbolag, och FAA, det amerikanska flygverket har snarlika regler. Förenklat utgår regelverken från
- batteriets kapacitet, och
- om det sitter i enheten (telefonen, datorn osv) eller är en powerbank
Kapacitiet | Typ | I handbagage | Incheckat |
<100Wh | I enheten | OK | OK |
Powerbank | OK | Nej | |
100Wh – 160Wh | I enheten | OK | OK |
Powerbank | OK (max2) | Nej | |
>160Wh | I enheten | Endast med tillstånd | |
Powerbank |
Som jämförelse så är vår största powerbank på 26800mAh, vilket motsvarar 96.48Wh, och räknas till den första kategorin (<100Wh).